Jak se může projevovat nedostatek hořčíku

Nedostatek hořčíku není úplně snadné diagnostikovat, protože mnoho jeho příznaků může být zaměněno s jinými zdravotní problémy. Měli byste si všímat těchto pěti příznaků: únava, ztrátu chuti k jídlu, svalové křeče, nepravidelný srdeční tep nebo nevolnost, které dále rozepisujeme v tomto článku.

Role hořčíku ve vašem organizmu

Hořčík (magnéziuim) je čtvrtým nejhojnějším minerálem ve vašem těle, nachází se ve vašich kostech, zubech a buňkách.

Hořčík podporuje správnou funkci svalů a nervů a metabolismus energie. Aktivuje přibližně 600 enzymů a ovlivňuje hladinu vápníku. Bez hořčíku by váš organizmus nemohlo udržovat buněčné funkce, které kombinují DNA a RNA a udržují hladinu antioxidantů ve vašich buňkách, přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání, k elektrolytické rovnováze, normální činnosti nervové soustavy, normální syntéze bílkovin, normální psychické činnosti, podílí na procesu dělení buněk.

Rizika nedostatku hořčíku

Pokud vaše hladina hořčíku klesne příliš nízko, hrozí vám srdeční onemocnění, cukrovka 2. typu a osteoporóza. Je snadné přehlédnout rané příznaky nízkého hořčíku. Vyplatí se vám věnovat pozornost následujícím pěti příznakům nedostatku hořčíku.

Příznaky nedostatku hořčíku

01. Nedostatek hořčíku může způsobit ztrátu chuti k jídlu

Ztráta chuti k jídlu je často prvním příznakem nedostatku hořčíku. Nízká chuť k jídlu způsobuje, že nejíte dostatek potravin bohatých na hořčík a nedostatek prohlubujete.

02. Nedostatek hořčíku může způsobovat svalové křeče nebo brnění

Při sportu můžete pociťovat občasné svalové bolesti a křeče. To je normální. Pokud svalové křeče však neustávají, může to být známka nedostatku magnézia. Častější také bývají i s pokročilým věkem. Typické jsou také ranní křeče lýtek. Tento minerál pomáhá vašim svalům relaxovat a správně se stahovat. Nedostatek hořčíku také způsobuje nízký obsah vápníku, což přispívá ke svalovým křečím a křečím.

03. Nepravidelný srdeční tep a vysoký krevní tlak může být ovlivněn nízkou hladinou hořčíku

Nepravidelný srdeční tep a vysoký krevní tlak jsou dva běžné příznaky nedostatku hořčíku. Hořčík je důležitý pro rytmus vašeho srdce, protože pomáhá přesouvat elektrolyty, vápník a draslík do vašich buněk. Elektrolyty napomáhají funkci vašich nervů a svalovým kontrakcím pro normální srdeční tep. Hořčík kompenzuje vápník ve vašem srdečním svalu, který se tak zase může více uvolnit.

04. Nevolnost a zvracení jako projev nedostatku hořčíku

Pokud vaše nevolnost přetrvává delší dobu bez jiných důvodů k zažívacím potížím, může to být známkou nedostatku hořčíku. Sledujte, jak dlouho nevolnost trvá, zvláště pokud také zvracíte. Zvracení může vést k dehydrataci, která dále přispívá ke ztrátě hořčíku, protože zvracení snižuje vaše elektrolyty. Pokud vaše příznaky trvají déle než týden, kontaktujte lékaře. Může vás poslat na krevní testy k identifikaci nízkého množství hořčíku.

05. Nedostatek hořčíku může způsobit únavu

Únava jednou za čas postihne každého. Pokud jste měli rušné období, budete cítit lépe, jakmile se život vrátí k běžnému tempu. Pokud však vaše únava trvá několik týdnů, může to být známka nedostatku hořčíku, neboť hořčík pomáhá metabolismu energie

Další projevy nedostatku hořčíku

Pět výše uvedených příznaků bývají prvními, kterých si můžete všimnout při nedostatku magnézia. Nízká hladina hořčíků může způsobovat i další příznaky: zvýšená lámavost nehtů, častější vypadávání vlasů, změny v osobnosti náladovost, podrážděnost), vyšší chuť na čokoládu a sladké, osteoporóza, třes rukou, zhoršená koordinace pohybu. 

Neignorujte žádný z příznaků a poraďte se s lékařem. Tyto příznaky mohou postupovat a mohou vést k závažnějším zdravotním problémům.

projevy-nedostatku-horciku-magnezia

Jak může být nedostatek hořčíku způsoben

  • Nízká hadina hořčíku může být důsledkem několika věcí.
  • Nesprávná strava
  • Alkoholismus
  • Průjem
  • Některé léky (např. diuretika)
  • Nadměrný stres

Kdo je nejvíce ohrožen nedostatkem hořčíku?

  • Lidé, kteří nekonzumují pestrou a vyváženou stravu s dostatkem potravin bohatých na hořčík, vyšší konzumace živočišných tuků a bílkovin, výrobků z bílé mouky, sladkostí.
  • Alkoholici, přílišná konzumace alkoholu vyčerpává hořčík.
  • Lidé trpící průjmem - hořčík je jeden z minerálů, který ovlivňuje elektrolyty udržující vaši hydrataci.
  • Lidé užívající některé léky, např. diuretika (snižují hladinu hořčíku).
  • Lidé s onemocněním trávicího traktu, jako je např. Chrohnova choroba, syndrom dráždivého tračníku a celiakie.
  • Lidé s diabetem 2. typu, jelikož inzulínová rezistence vede ke zvýšenému vylučování hořčíku močí.
  • Starší lidé , díky zpravidla menší konzumaci potravin bohatých na hořčík a užívání léků, které narušují vstřebávání hořčíku.

Doplňování hořčíku

Zjistí-li váš lékař, že máte nízký hladinu hořčíku, předepíše vám perorální doplňky hořčíku. Pokud máte extrémně nedostatek tohoto minerálu, dostanete intravenózní infuzi hořčíku s rychlou absorpci. Možná budete také potřebovat intravenózní infuzi draslíku, protože nízká hladina hořčíku a nízký draslík jdou ruku v ruce. Nedostatek hořčíku je běžný u lidí pobývajících v nemocnici.

Kolik hořčíku byste měli přijímat denně?

Doporučená denní dávka hořčíku se pohybuje u dospělých od 300 do 400 miligramů a je individuální podle věku, zdravotního stavu, pohlaví, stylu života a aktivit.

Vstřebávání hořčíku

Vstřebávání hořčíku probíhá především v tenkém střevě, je však vstřebatelný i kůží. Z celkového přijatého množství je účinně vstřebána méně než polovina magnézia. Přebytečné magnesium je pak z těla vyloučeno spolu s potem, močí a stolicí.

Vstřebávání hořčíku začíná zhruba jednu hodinu po jídle a trvá obvykle 2 až 8 hodin, poté prudce klesá.

Hořčík v potravinách

V těchto potravinách najdete vysoký obsah hořčíku: dýňová semínka, mandle, kešu oříšky, arašídy, arašídové máslo, pšenice, žito, luštěniny ( čočka, hrách, fazole, sójové boby edamame), brambory, hnědá rýže, ovesné vločky, brokolice, ryby a maso (candát, losos, treska, kuřecí prsa), listová zelenina (špenát, brokolice, artyčoky), ovoce (banány, datle, maliny), hořká čokoláda, pražení káva, minerální vody.

Doplňky s hořčíkem

Doplňky stravy s hořčíkem čili magnéziem jsou k dostání ve formě citrát hořečnatý, glycinát hořečnatý, threonát hořečnatý, threonin hořečnatý nebo malát hořečnatý. Existují i oleje s hořčíkem k aplikaci na kůži - bylo zjištěno, že hořčík se též vstřebává přes potní žlázy.

Nepřekračujte doporučená dávkování. Předávkování hořčíkem se může projevovat jako žaludeční křeče, průjem nebo nevolnost.

Informace na tomto webu v žádném příadě nemohou nahradit odborné posouzení lékařem a lékařém nařízenou léčbu. Doplňky stravy nejsou náhradou pestré stravy. Doplňky stravy nejsou lék.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení