Jak se může projevovat nedostatek vitamínu B12

Vitamín B12

Vitamin B12 neboli kobalamin se přirozeně vyskytuje v potravinách živočišného původu. Vitamin B12 se váže na bílkoviny v těchto potravinách. V žaludku kyselina chlorovodíková a enzymy pak uvolňují vitamín B12 do volné, využitelné formy. Po té se vitamín B12 spojuje s určitým proteinem, aby mohl být absorbován dále v tenkém střevě.

Vitamin B12 také bývá přidáván do některých zpracovaných potravin (obohacené či fortifikované potraviny)  nebo doplňků stravy.

Na co je dobrý vitamín B12?

Vitamin B12 vaše tělo potřebuje k tvorbě červených krvinek a DNA. Je také klíčovým faktorem ve funkci a vývoji mozkových a nervových buněk

Nedostatek vitamínu B12

Je to jen jeden vitamínů z širokého komplexu vitamínů B, ale příznaky nedostatku vitamínu B12 se mohou dotknout množství vašich tkání, orgánů a tělesných funkcí. 

Jak může dojít  nedostatku vitamínu B12

  • Jelikož vitamin B12 najdete zejména v potravinách živočišného původu ohrožení jeho nedostatkem mohou být vegani a vegetariáni nebo pokud nepřijímáte dostatek živočišných bílkovin - maso, ryby, drůbež a mléčné výrobky. Studie prokázaly, že vegetariáni mají nízkou hladinu vitamínů komplexu B v krvi.
  • Nemoci jako celiakie, Crohnova choroba nebo č onemocnění střev mohou vašemu tělu ztížit vstřebávání vitamínů. 
  • Nedostatek žaludečních kyselin, který způsobuje horší vstřebatelnost B12.
  • Rovněž některé léky mohou snižovat vstřebávání vitamínu B12 - chloramfenikol, inhibitory protonové pumpy (lansoprazol/Prevacid a omeprazol/Prilosec), Léky na peptický vřed (cimetidin a famotidin) nebo např. metformin na diabetes. .
  • Jak stárnete, vaše tělo nemusí zvládat absorbovat B12 tak snadno jako dříve.
  • Podvázání žaludku  - jedna z nejběžnějších operací na podporu hubnutí - nebo podobná operace. Po této operaci potrava při zpracování obchází části žaludku a tenkého střeva, obvykle míst, kde se B12 rozpadá do použitelné formy.

Nedostatek vitamínu B12 u lidí nad 50 let

Častou příčinou nedostatku B12, zejména u starších lidí, je nedostatek žaludeční kyseliny, protože žaludeční kyselina je potřebná k uvolňování vitamínu B12 z potravy.

Odhaduje se, že 10–30 % dospělých ve věku nad 50 let má potíže se vstřebáváním vitamínu B12 z potravy.

Lidé, kteří pravidelně užívají léky, které potlačují tvorbu žaludeční kyselinu při stavech, jako je refluxní choroba jícnu (GERD) nebo peptický vřed (inhibitory protonové pumpy, H2 blokátory nebo jiná antacida) mohou mít potíže se vstřebáváním vitamínu B12 z potravy. Tyto léky mohou zpomalit uvolňování nebo snížit produkci žaludeční kyseliny.

Příznaky nedostatku vitamínu B12

Nízké hladiny vitamínu B12 mohou vést:

  • k anémii,
  • poškození nervů,
  • náladovosti a psychické nerovnováze,
  • dalším vážným problémům.

Projevy nedostatku vitamínu B12 mohou zahrnovat následující.

Necitlivost nebo mravenčení

Máte pocit, že máte že vám v rukou nebo nohách píchají miliony jehliček? Může to být nedostatkem  vitamínu B12, který může poškodit ochranný obal vašich nervů. 

Mozková mlha a psychické problémy

Nedostatek B12 může vést k depresi, zmatenosti, problémům s pamětí a demenci. Může také ovlivnit vaši psychickou rovnováhu.

Slabost a únava

Vašim svalům může může při nízké hladině vitamínu B12 docházet síla. Můžete se také cítit unavení nebo se vám může točit hlava. 

Nohy a ruce chladnější než obvykle

Bez dostatku B12 možná nebudete mít dostatek zdravých červených krvinek k rozvádění kyslíku v těle (anémie). To vám může způsobit třes a chlad, zejména v rukou a nohou.

Bušení srdce

Pokud se vaše vaše srdce občas náhle rozbuší nebo přeskakuje může být na vinně též málo B12.

Vředy v ústech

Tyto vředy můžete mít na dásních nebo na jazyku. Mohou být známkou nízké hladiny B12, či anémie z jiného důvodu.

Trávicí potíže

Kvůli nízké hladině B12 můžete ztratit chuť k jídlu, příliš hubnout nebo mít potíže s vyprazdňováním (zácpu).

Jak doplnit vitamín B12?

Které potraviny obsahují vitamín B12?

Vitamin B12 se vyskytuje zejm. v potravinách živočišného původu. Více vitamínu B12 můžete získat z kuřecího masa, vajec a ryb. Ale jedním z nejlepších zdrojů zdaleka je něco, co nemusí být pravidelně na vašem jídelníčku: hovězí játra.

Vitamín B12 najdete v těchto potravinách:

  • Ryby, korýši
  • Játra
  • Červené maso
  • Vejce
  • Drůbež
  • Mléčné výrobky, jako je mléko, sýr a jogurt
  • Fortifikované nutriční kvasnice
  • Obohacené snídaňové cereálie
  • Obohacené sójové nebo rýžové mléko

Vitamín B12 pro vegany a vegetariány

Lidem, kteří jedí veganskou stravu, se doporučuje, aby zahrnuli pivovarské nebo nutriční kvasnice pro jejich obsah B12. Kvasnice však tento vitamín neobsahují přirozeně a je třeba volit ty, které jsou vitamínem B12 obohaceny

Nori, sušená jedlá mořská řasa používaná k výrobě sushi rolek, je někdy propagována jako rostlinný zdroj vitamínu B12. Obsahuje malé množství aktivního vitaminu B12, ale jeho množství se u různých druhů mořských řas liší, některé neobsahují žádný. Proto se nepovažuje za spolehlivý zdroj B12.

Doplňky stravy s vitamínem B12

U dospělých lékaři doporučují 2,4 mikrogramu denně.

Doplňky B12 jsou obvykle bezpečné. Pokud si vezmete více, než potřebujete, vaše tělo zbytek vyloučí.

Vysoké dávky však mohou mít některé vedlejší účinky, jako jsou závratě, bolesti hlavy, úzkost, nevolnost a zvracení.

Doplněk vitaminu B je často doporučován pro zvýšení energetické hladiny a nálady. Pokud máte nedostatek vitamínu B, můžete po použití doplňku pocítit zvýšení energie, protože vitamín se přímo podílí na tvorbě zdravých krvinek a může napravit vaši případnou anémii.

Kolik vitamínu B12 byste měl přijímat?

Dospělí podle formální evropské legislativy potřebují asi 2,5 mikrogramu vitaminu B12 denně. tato spotřeba se zvyšuje u těhotných a kojících. 

Pokud jíte v dostatečném množství maso, ryby nebo mléčné výrobky, měli byste být schopni získat dostatek vitamínu B12 ze stravy.

Dávka B12 v doplňcích stravy při léčbě a prevenci nedostatku vitamínu B12

Nejnovější výzkumy doporučují denně přijímat 7 mikrogramů B12, aby se nezmenšovala zásoba vitamínu v játrech, která jinak může vydržet pro vaši potřebu až měsíce.

Vegan Society jinak zdravým veganům, kteří nemají komplikace pro nižší zásobu B12 v játrech či jeho vstřebávání (nemoc, léky věk), doporučuje doplňovat B12 se supplementy s obsahem aspoň 10 mikrogramů B12 denně nebo alespoň 2000 mikrogramů týdně.

Vitamín B12 dodávaný tělu v doplňcích stravy je však vstřebáván jinak a v menší míře, proto se doporučuje denně přijímat 200 – 300 mikrogramů v doplňcích ta, aby jste svému tělu dodal potřebných 7 mikrogramů. Proto doplňky stravy obsahují tisícinásobky oficiální doporučené dávky.

Doporučená dávka pro léčbu nedostatku vitaminu B12 bývá 1500 mikrogramů denně. Přesnou dávku konzultujte se svým lékařem.

Doporučená dávka pro prevenci nedostatku vitaminu B12 je 1000 mikrogramů denně. 

 

vitamin-b12

Informace na tomto webu v žádném příadě nemohou nahradit odborné posouzení lékařem a lékařém nařízenou léčbu. Doplňky stravy nejsou náhradou pestré stravy. Doplňky stravy nejsou lék.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení