14 nejlepších živin na rychlé posílení imunity

Co je imunita

Imunita, imunitní systém, má za úkol chránit váš organismus před vnějšími útočníky, jako jsou bakterie, viry, plísně a toxiny (chemikálie produkované mikroby), aby se ve vašem těle nepomnožily do nebezpečné míry a nevyvolali infekci či nemoc. Účastní se jí různé tělesné orgány, buňky a proteiny, které spolupracují dohromady. Imunitní systém se skládá ze 2 hlavních částí

  1. První částí je vrozená imunita - vrozený imunitní systém. Je první obrannou linií, která zareaguje, když se objeví patogen. Vrozená imunita je zděděna a aktivní od okamžiku narození. . Když tento systém rozpozná útočníka, okamžitě se pustí do akce a buňky tohoto imunitního systému - fagocyty - vetřelce obklopí a pohltí. Vetřelec je, máte-li štěstí anebo dobrý imunitní systém, zneškodněn už uvnitř fagocytů.
  2. Druhým okruhem je získaná imunita, která působí prostřednictvím adaptivního imunitního systému a vyvíjí se, když je vaše tělo vystaveno patogenům. Tento systém produkuje specifické buňky (protilátky) buňkami nazývanými T a B lymfocyty (typy bílých krvinek) poté, co bylo tělo vystaveno patogenu. Protilátky zůstávají v organismu různě dlouhou dobu a jejich vývoj může trvat několik dní. Ale po první expozici imunitní systém vetřelce rozpozná a ubrání se mu. Získaný imunitní systém se během života mění. Imunitní systém uchovává "záznamy" o každém patogenu, který kdy porazil, aby jej mohl rychle rozpoznat a zneškodnit, pokud se znovu dostane do organismu.

Problémy imunitního systému mohou vést vedle náchylnosti k infekcím také k alergickým onemocněním, imunodeficiencím a autoimunitním poruchám.

Níže nejdete 14 doplňků, které vám mohou rychle začít zvyšovat imunitu. Některé mohou rovněž pomoci zmírňovat symptomy infekcí, zejm. aktuálně vás ohrožujících na podzim, a zkrátit dobu potřebnou k jejich vyřešení

Doplňky na posílení imunity

1. Vitamín D nejen na obranu horních cest dýchacích

Vitamin D je v tucích rozpustná mikroživina nezbytná pro celkové zdraví a fungování vašeho imunitního systému. Vitamin D zvyšuje účinky monocytů a makrofágů (typy bílých krvinek účastnících se vrozené imunity) v boji proti patogenům a snižuje zánět, což také pomáhá podporovat imunitní odpověď.

Velké množství lidí trpí nedostatkem tohoto důležitého vitamínu, což může negativně ovlivnit jejich imunitu Nízké hladiny vitaminu D bývají spojeny se zvýšeným rizikem infekcí horních cest dýchacích, včetně chřipky a alergického astmatu. 

Vybrat doplněk s vitamínem D.

Podle aktuální individuální hladiny vitamínu D v krvi je pro většinu lidí dostačujících 1 000 až 4 000 IU jednotek doplňkového vitaminu D denně. Nicméně ti s vážnějším nedostatkem potřebují dávky vyšší. Vaši hladinu vitamínu D v krvi a závažnost jeho nedostatku vám pomůže zjistit váš praktický lékař.

V těchto potravinách také najdete bohatý zdroj vitamínu D: čerstvé ryby (zejména úhoř), tresčí játra i hovězí a vepřová játra a vepřové maso vůbec, zejména tučné, vejce, kaviár a obecně jikry, houby.

2. Zinek je pro správnou imunitu nepostradatelný

Zinek je minerál potřebný pro vývoj a komunikaci imunitních buněk a hraje důležitou roli v zánětlivé reakci. Zinek také chrání tkáňové bariéry v těle a pomáhá předcházet vstupu nebezpečných patogenů.

Nedostatek zinku významně ovlivňuje schopnost vašeho imunitního systému správně fungovat, což může vést ke zvýšenému riziku infekcí a onemocnění, včetně např. zápalu plic.

Ačkoli ve vyspělých zemích je závažný nedostatek zinku spíše vzácný, někteří lidé trpí mírným snížením jeho hladin. Rizikovou skupinou s významnějším nedostatkem zinku jsou starší lidé.

Zinek pomáhá nejen v prevenci, ale doplnění zinku může být prospěšné i pro ty, kteří již onemocněli. Doplňování zinku může pomoci zkrátit dobu trvání nemoci, i třeba běžného nachlazení. Zinek také vykazuje antivirové účinky.

Vybrat doplněk se zinkem.

Dlouhodobé užívání zinku je pro dospělé bez zdravotních problémů obvykle bezpečné do dávky 40 mg zinku. Ovšem nadměrné dávky mohou naopak narušovat vstřebávání mědi, což by mohlo opět zvýšit riziko infekce. Dodržujte při doplňování zinku doporučené dávky uvedené na doplňku.

Bohatý zdroj zinku též najdete v těchto potravinách: maso, zejména červené, mušle, zejména ústřice (ale pozor, obsahují ho velmi mnoho), luštěniny, semínka, hlavně konopná, dýňová a sezamová, oříšky, vejce. 

3. Vitamín C - mistr v posilování imunity

Vitamin C je životně důležitý pro zdravý imunitní systém. Doplnění této mikroživiny vám může též pomoci zkrátit trvání a závažnost infekceVitamin C je snad nejoblíbenějším doplňkem užívaným k ochraně před infekcemi kvůli jeho důležité roli v imunitním systému.

Vitamín C podporuje fungování různých druhů imunitních buněk a zvyšuje jejich schopnost chránit vás před infekcí. Je také nezbytný pro takzvanou buněčnou smrt, která pomáhá udržovat váš imunitní systém zdravý tím, že odstraňuje staré buňky a nahrazuje je novými.

Vitamin C funguje také jako silný antioxidant, který chrání před poškozením způsobeným oxidačním stresem, ke kterému dochází při akumulaci reaktivních molekul známých jako volné radikály. Oxidační stres může negativně ovlivnit imunitní systém a je spojen s řadou nemocí.

Vybrat doplněk s vitamínem C.

Celkově lze shrnout, že doplňování vitaminu C může významně posílit imunitu i trvání a závažnost symptomů infekcí, zejména u těch, kteří nepřijímají dostatek vitaminu C prostřednictvím stravy. Horní hranice příjmu vitaminu C je 2 000 mg. Doplňkové denní dávky jsou obvykle doporučovány mezi 250 a 1 000 mg.

Na vitamín C jsou nejbohatší tyto potraviny: acerola (Malpighia emarginata), šípky, chilli papričky, papriky (žluté mají víc), černý rybíz, čerstvý tymián, čerstvá petrželová nať.

imunita-doplnky-vitaminy

4. Černý bez - tradiční podpora imunity

Černý bez odedávna používaný k léčbě infekcí ve studiích prokazuje silný antibakteriální a antivirový potenciál a schopnost zvýšit reakci imunitního systému. Bezinky jsou tedy vhodné pro prevenci a mohou též pomoci zkrátit trvání a závažnost infekcí a také zmírnit příznaky. Je však třeba si být vědom toho, že podle některých studií bezinky mohou vést k produkci přebytečných cytokinů, které by mohly potenciálně poškodit i zdravé buňky. Proto například někteří vědci doporučují, aby se doplňky z černého bezu užívaly pouze v raném průběhu COVID-19, který potenciálně může vyvolávat tzv. cytokinovou bouři.

Pozor: Syrové bezinky se musí vařit, aby se zabránilo riziku nevolnosti, zvracení nebo toxicity kyanidu.

Vybrat doplněk s bezinkami.

5. Léčivé houby

Léčivé houby se od starověku používají k prevenci a léčbě infekcí a nemocí. U mnoha druhů medicinálních hub byl studován jejich potenciál na posílení imunity. Je známo, že více než 270 uznávaných druhů medicinálních hub má vlastnosti zvýšit imunitu. Zejména cordyceps, lví hříva, maitake, shitake, reishi a Outkovka pestrá jsou léčivé houby, u kterých bylo prokázáno, že prospívají imunitě. Účinnými látkami jsou zde zejména beta-glukany. Beta-glukany kvasinek a hub mají schopnost modulovat (upravovat) imunitní systém - zvyšují činnosti fagocytů (kam patří makrofágy, dendritické buňky, neutrofilní granulocyty a monocyty) a tím zvyšují tvorbu antimikrobiálních peptidů chránících tělo proti infekci.

Některé výzkumy ukazují, že suplementace určitými druhy medicinálních hub může zlepšit imunitu hned několika způsoby a také snížit příznaky určitých onemocnění, včetně astmatu a plicních infekcí.

Vybrat doplňky s léčivými houbami.

Další doplňky se schopností nastartovat vaši imunitu

Mezi dalšími doplňky na posílení imunity lze doporučit následující:

6. Astragalus

Astragalus je bylina běžně používaná v tradiční čínské medicíně Extrakt z astragalu může významně zlepšit imunitní reakce.

7. Selen

Selen je minerál, který je pro zdraví imunitního systému též nezbytný . Některé studie prokázaly zvýšení jak buňkami zprostředkovaných, tak humorálních imunitních odpovědí zvýšením hladin selenu.

8. Česnek

Česnek má silné protizánětlivé a antivirové účinky. Česnek posiluje imunitu tím, že stimuluje ochranné bílé krvinky, jako jsou NK buňky a makrofágy. 


9. Lékořice

Lékořice obsahuje mnoho látek, včetně glycyrrhizinu, které mohou pomoci chránit před virovými infekcemi. Podle některých výzkumů právě glycyrrhizin vykazuje antivirovou aktivitu zejména při respiračních onemocněních.

10. Pelargonium sidoides

Některé výzkumy podporují použití extraktu z pelargonie pro zmírnění příznaků akutních virových respiračních infekcí, včetně běžného nachlazení a bronchitidy. Ovšem výsledky jsou smíšené a je zapotřebí dalšího výzkumu.

11. Vitamíny B komplexu

Vitamíny skupiny B, včetně B12 a B6, jsou důležité pro zdravou imunitní odpověď. Přesto jich má mnoho dospělých nedostatek, což může způsobovat sníženou imunitu.

12. Kurkumin

Kurkumin je aktivní složkou kurkumy, má silné protizánětlivé účinky a může pomoci zvýšit imunitu.

13. Echinacea

Echinacea, z čeledi kopretinovitých, zlepšuje imunitu a může vykazovat antivirové účinky proti několika respiračním virům, včetně respiračního syncyciálního viru a rhinovirům.

14. Propolis

Propolis je včelí produkt, který včely vyrábějí pro použití jako tmel v úlech. Ačkoli může mít účinky na posílení imunity a může mít také antivirové účinky, je zapotřebí více výzkumu pro jasné prokázání těchto účinků.